Johan Wallberg
Delägare i Fjällbryggarna AB. Uppvuxen och bosatt i Sundsvall. Min familj består av hustru, två barn och hund.
Sommaren spenderar jag till större delen i skärgården utanför Sundsvall. Åker gärna båt, wakeboard, paddlar eller fiskar. När inte grillen är igång röker jag fisk och kött eller gör en god maträtt på Muurikkan.
Under vinterhalvåret spenderar jag en hel del tid i de svenska fjällen. Åker både snowboard, slalom och längdskidor.
Älskar öl och föredrar helst suröl.
JENS GUSTAFSSON
Delägare i Fjällbryggarna AB.
Mina stora intressen är att vara ute i naturen, sport och musik. Försöker så ofta som möjligt att bo i tält och fiska eller jaga fågel. Rekordet på öring på fluga är 1,4 kg (hoppas slå det i sommar).
Favorit fiskefluga: så länge det är en torrfluga (Jocke ”Kalvdräparn” K Sjö håller nog inte med)
Favorit låt: Let it be – Millincolin (för tillfället)
Favorit fotbollslag: Liverpool
Favoritplats: Kittelfjäll (Bergsjön)
JOAKIM KRISTIANSSON SJÖ
Jocke ”Kalvdräparn” K Sjö delägare i Fjällbryggarna AB. Bor i Sollefteå med frun Johanna Sjö, barnen Livia & Manne och engelska settern Hylsa. Har spelat fotboll med Jens ”Streamern” Ader.
Har stuga i närheten av Kittelfjäll. Flugfiskar med torrfluga in i det sista men krisar det så funkar väl en guldskalle. Jakt gillas skarpt och då spanas det efter älg och fågel. Äter helst torkat kött och egenfångad fisk. Dricker öl, kaffe och vatten. Älskar fjällen och allt vad det har att erbjuda.
Försöker hålla igång träningen med tanke på all öl som testas, crossfit är kul! Mellan bryggningarna så knegas det just nu inom vården och lite extra på restaurang.
Historien om Fjällbryggarna
Idén om Fjällbryggarna föddes under december 2018, och likt många andra bra idéer krävdes det endast några polare, några öl och ett gemensamt intresse. Innan vi slog ihop oss drev vi två mindre bryggerier på olika håll, Joakim och Jens på ett håll och Johan och Jens på ett annat. Till en början var det endast våra vänner och familj som fick smaka vår öl på fester och semestrar. Det var efter en av dessa fester insikten kom: Vi gör ju god öl. Ska vi inte testa på riktigt?
I januari 2019 lanserade vi vår första öl för försäljning, hjortronölen Fjällguld. Vi ville att smaken på vår första öl skulle representera oss, så vad skulle passa bättre än skogens guld. Under bryggningsprocessen fullständigt bombarderade vi ölen med hjortron och redan vid första smaktestet insåg vi att den var rätt. Kort därefter kom vår Pilsner, här ville vi förmedla känslan av ett fjäll eller hygge på morgonkvisten och valde därför en humle med smak av tall och gran.
När vi gjorde vår första batch gjorde vi endast 3000 burkar, vi var osäkra på om någon ens skulle vilja dricka vår öl. Vi for runt till restauranger, barer och hotell för att pitcha in vår öl och helt plötsligt var allt slut. Nu under 2022 förväntar vi oss att brygga 48000 burkar, och ännu mer under kommande år. Vår gemensamma dröm är att i framtiden kunna leva på Fjällbryggarna och vår öl.
Våra priser
Vi har lyckades kamma hem några priser och vi ser fram emot flera under kommande år.